Med en god porsjon galskap, djervt mot og ukuelig fremtidstro, startet Alf Gundersen sitt eget reklamebyrå sensommeren 1945 – på en tid da reklamebyrå neppe var det befolkningen savnet aller mest.

I dag, 13. november 2019 ville han fylt 100 år.

Kapital fra broren i Amerika

Det var vel ikke all verdens varer hverken å kjøpe eller selge. Så det eneste reklamebyrået i Bergen på den tiden, Bergen Annonsebyrå, så på sin unge konsulent som en ubetydelighet da han brøt ut og startet Tegnernes Byrå. Litt kapital fra sin rike storebror Albert i Amerika kom godt med som starthjelp, og allerede i august ansatte han optimistisk nok den 19 år gamle Ingrid Jonassen som sekretær.

De kreative løsningene ble den første tiden utført av freelancere, selv tok han seg av kundekontakt og økonomi – i hvert fall det lille som fantes av økonomi. Alf levde på «reklamediett», som han selv kalte det.

Til tross for lite penger, våren 1946 gikk to unge bergensere i land i New York. Den ene var liten og tett, den andre lang og tynn. Det var tegneren Audun Hetland og hans gode venn, reklamekonsulent Alf Gundersen, som ravet gode to meter over Manhattans asfaltjungel.

Her fikk Alf adgang til «reklamens kjøttgryte – næringslivets daglige meny i New York City». I flere måneder oppholdt han seg i verdensmetropolen for å «studere sitt fag». Vel hjemme igjen ble han invitert til de innerste salonger for å foredra om sine erfaringer og opplevelser. «Det er særlig «kollektivreklamen» som har gitt ham sterke impulser. Og det er på grunnlag av studier på dette feltet han kommer med sitt forslag om bruk av reklame i det norske gjenreisningsarbeidet». Intet mindre!

Lekegrind for kreative spilloppmakere

Men det første han måtte gjenreise var sitt eget byrå. Mannen som skulle styre butikken mens han selv var borte, satt i telefonen hele dagen og gjorde ingenting – skal vi tro den unge sekretæren. Hun var meget bekymret. Men lykken står den kjekke bi. Alf fikk fart på byrået sitt, og i de neste ti-årene ble byrået en lekegrind for kreative spilloppmakere som spredte sin lekenhet utover byens annonsører.

Først tidlig på 1960-tallet endret byrået navn til Alf Gundersens Annonsebyrå. Bransjen var blitt mer profesjonalisert, det samme var Tegnernes Byrå. Det gamle navnet var utdatert.

Siden den spede starten i 1945 har byrået manøvrert seg vellykket forbi alle skjær som har dukket opp i utviklingens opprørte farvann, en reise som har tatt byrået helt fra blyalderen og like ut i cyberspace. Alf trappet gradvis ned på slutten av 1970-tallet og pensjonerte seg helt på midten av 1980-tallet. I desember 1999 døde Alf Gundersen, 80 år gammel.

Hvis ikke planetene skulle kollidere eller solen falle ned, kan altså AlfGundersen, eller AG som byrået kalles på folkemunne, neste år feire sine første 75 år. At det skulle vare så lenge, hadde nok aldri den unge, høyreiste mannen forestilt seg, da han i 1945 spaserte ut døren hos Bergens Annonsebyrå for siste gang.

Relevant lesing