Gikk du glipp av Social Media Days Bergen 2018? SMD er et arrangement holdt av Salgs- og Reklameforeningen og Conventor, og inviterer bedrifter og organisasjoner til faglig påfyll innenfor SoMe-verden.

Vi oppsummerer SMD 2018.

Foredragene i år, i likhet med dem i fjor, var interessante og informative, og vi sitter igjen med innsikt som vi ønsker å dele videre. Ta en titt under på hva vi noterte oss fra de forskjellige foredragene.

Hans Petter Nygårds-Hansen – «Alt som kan digitaliseres vil bli digitalisert»

Teknologientusiast og kommunikasjonsrådgiver Hans Petter Nygård-Hansen sprer sin entusiasme for det digitale gjennom en presentasjon der han tar oss med på en reise fra «gamle dager» til dagens situasjon, samtidig som at han retter blikket mot fremtiden.

Nygård-Hansen får frem at alt som kan gjøres mer tilgjengelig og brukervennlig gjennom digitale løsninger, vil bli digitalisert. Den digitale inkarnasjonen blir kanskje ikke lik som den analoge, den blir heller disruptiv, og vil dekke samme og flere behov hos brukeren. Han viser også at noen digitale satsninger har feilet, ofte fordi den digitale løsningen imiterer og lar seg begrense av den analoge utgavens muligheter.

Endring, og digitalisering, tar tid, ofte lengre enn vi forventer. Samtidig skjer det ofte raskere enn vi registrerer det. Vi verdsetter det digitale noe underbevist, mens vi fort blir frustrert når det plutselig ikke virker lengre. Vi blir gjerne litt bortskjemte.

Ipsos – Nye tall fra Social Media Tracker og fun facts

Nathalie Eyde Warembourg fra Ipsos gir oss nye tall fra sine undersøkelser. Ipsos er godt kjent og verdsatt innen flere bransjer, spesielt hos oss markedsførere. De observerer, analyserer og anbefaler forbrukere, kunder, borgere og ansatte basert på sin innsikt.

Denne gang presenterer de ferske tall for bruk av SoMe i Norge, supplert med tall for Bergen alene. Visste du for eksempel av 12% av Bergens befolkning er på Tinder? Eller at Bergensere er mer opptatt av nyheter og teknologi enn Norge ellers?

Warembourg tar oss gjennom et hav av interessante tall, rett og slett for mange til å presentere her. Ta gjerne kontakt om du ønsker en status på dagens situasjon.

Dyrekassen + Kalibrert – «Betalt og organisk «hånd i hånd»: Dyrekassen med suksess i sosiale medier»

I en todelt presentasjon serverer Øyvind Eriksen fra Dyrekassen og Preben Helle fra Kalibrert sine fremgangsmåter og tips for organisk og betalt suksess på sosiale medier. Noe de begge poengterer som essensielt er evnen til å lytte og engasjere. Om det er organisk eller betalt så har du uansett et mål om å engasjere, og hvis du aktivt lytter vil målgruppen fortelle deg hva du trenger å gjøre for å lykkes.

I likhet med Ipsos presenterer de et stort volum av nyttig informasjon, denne gang innen performance marketing og testing, og det er for mye til å gjengi her. Hvis du ønsker å lese mer om performance marketing kan du gjøre det her, og mer info om A / B – testing finner du her.

Cutters – «Et hårreisende foredrag for deg som ikke er hårsår»

Lasse Smedvig fra Cutters og Paulus Syvertsen fra Nomad ga salen en masterclass i hvordan å utfordre en stagnert bransje. De fleste har hørt om at Cutters ikke tilbyr vask i sine salonger, og reaksjonene de fikk fra resten av bransjen. Cutters forteller at de har fokus på det kunden faktisk bryr seg om, nemlig en hårklipp til en spiselig pris.

Oppslagene i media ga dem omtale estimert til en verdi av 20 millioner, men det betyr ikke at de ikke markedsførte seg ellers. Gjennom å bruke humor, ofte drøy og noe mørk, fikk de frem pris og konsept på en minneverdig måte. Annonsene deres, som bruker både Donald Trump og Kim Jung Il, ble delt og diskutert i stor grad.

Som en utfordrer har de vekket reaksjoner, og de har også svart på kommentarene og deltatt i debattene som oppstod. Cutters er et eksempel på at det kan lønne seg å være annerledes og uredd.

We Are Live – “Wanted – kriminelt godt engasjement rundt kriminelt god is”

Kristian Bernt fra We Are live presenterte en case om effekten av den prisvinnende kampanjen for Diplom-is. Unikt for denne kampanjen var at den utviklet seg i tråd med publikums reaksjoner, samtidig som at den oppfordret publikum til deltagelse.

Kampanjen oppnådde mye fortjent oppmerksomhet, og resulterte i økt salg og en sterkere merkevare for Diplom-is. Det poengteres at Generasjon Z (de født mellom 1995 og 2010) er en målgruppe som er vanskelig å nå da de er vokst opp med et naturlig filter mot reklame. Gjennom riktig tone og tiltak klarte kampanjen å treffe denne etterlengtede målgruppen, en målgruppe som det spås at vil stå for 40% av all kjøpekraft i 2020.

En lærepenge for dem som driver med digital markedsføring er at 3-sekundersregelen for video bare gjelder dårlig innhold. Godt innhold kan vare så lenge som ønskelig.

Les gjerne om innholdsmarkedsføring her.

Schibsted – “Hvordan bruker og lærer Schibsted av SoMe”

Daniel Bredahl Brudevoll fra Schibsted viser hva mediehusene har lært av sosiale medier. Det vises til en del tall og innsikt, men det viktigste her er hva som ble lærdommen.

På grunn av tilgjengeligheten til innhold fra flere aktører må publikasjonene gå bort fra «One size fits all» tilnærmingen som har vært siden papiravisens oppstandelse. Hvordan vi vurderer og leser innhold er avhengig av skjerm og plattform, noe som gjør at hvordan en sak presenteres må tilpasses. Innhold må tilpasses andres økosystem, for eksempel plattformer som Facebook, selv om det er ønskelig å ha de besøkende på egen plattform.

Spesielt mobilbrukeren trengs å tilpasses mot. Store bilder, og overskrifter og oppsummerende utdrag som gjør at du får med deg saken uten å lese hele er essensielt. «Folk har dårlig tid», og langtekkelige artikler er ikke alltid rett, selv om man kan informere mer.

Smood Social – “Store endringer for Facebook-markedsførere, men for de som vet hva de gjør er det business as usual” 

Det kan fort virke som at det alltid kommer en ny endring i algoritmene som spår dommedag for bedrifter på sosiale medier. Så langt har det gått greit.

Alexander Grimstad fra Smood Social, tidligere fra Fanbooster, gir oss sine tips og triks for suksess på Facebook. Han åpner med en historie om hvordan han brukte Facebook i 2004 til å markedsføre fester i sin fraternity på campus, lenge før annonsering var en mulighet i kanalen. Facebook har alltid gitt suksess til engasjerende organisk aktivitet, og det kommer ikke til å stoppe gjennom den neste stores tygge algoritmeendringen.

Likevel har han et klart budskap; «putt penger på det!». Det som går bra organisk, vil også gå bra betalt, sett at målgruppen har likhetstrekk. På grunn av dette «preacher» han retargeting, altså det å henvende seg mot et publikum som allerede har vist interesse.

Noe som får oss til å trekke på smilebåndet er hans råd om å gå utenfor rådene. Hvis alle følger de etablerte reglene for suksess, betyr det at det er større muligheter på de områdene som er utenfor reglene. Når man er komfortabel med det fundamentale er det enkelt å tøye grenser, og det er ofte her man finner den store suksessen.

Noen siste ord fra Grimstad; «You can do it, yes you can!» 

Snapchat – “Hvordan utnytte markedspotensialet i Snapchat”

Steffen Rabben fra Snap Inc. presenterer hvordan du kan nå de riktige målgruppene i «den personlige kanalen». Snapchat har et annonseverktøy på lik linje med de andre store sosiale mediene. Den store fordelen med Snapchat er at annonsene oppleves som mer personlige, samtidig som at de fyller hele skjermen.

Rabben deler sine tips for å nå ut til ønskede målgrupper:

  • Få frem det viktigste i budskapet innen de 2 første sekundene (Merke, produkt og kampanjens nøkkelelementer etc.)
  • Vær personlig
  • Vær lokal
  • Spill gjerne på tilhørighet
  • Hold deg til ett klart budskap
  • Bruk lyd. 2/3 av alle annonser spilles av med lyd.

Maria Stavang – “Piateed – The story”

Dagens siste foredrag fikk vi fra Maria Stavang, best kjent som Piateed. Stavang er en influencer som gjorde seg kjent gjennom kortere videoer på Facebook der hun spiller på humor for å få frem poeng eller presenterer historier fra sitt eget liv. Gjennom å ta opp temaer, ofte vanskelige eller tabubelagte, har hun truffet en hovedsakelig ung målgruppe. Store deler av publikummet er Millennials og nevnte Generasjon Z, to av de mest skeptiske målgruppe, samtidig som at hun nyter suksess langt utover disse målgruppene også.

Stavang fronter det å være en influencer som påvirker positivt, det vil si at hun ikke formidler budskap som hun mener ikke er etisk forsvarlige. Dette gjør henne til en noe eksklusiv, men samtidig troverdig influencer.

Foredraget er krydret med morsomme og upassende kommentarer, ofte på egen bekostning, og hun får hele salen til å le gjentatte ganger. Dette var friskt, og en perfekt avslutning på dagens foredrag.

Håper du føler deg litt mer oppdatert

Social Media Days 2018 var både lærerikt og artig. Vi håper denne oppsummeringen var til nytte for dem som ikke kunne delta, og vi er gjerne behjelpelig om du ønsker å utfordre deg selv på sosiale medier.

 

Ta kontakt med Kristoffer@alfgundersen.no om du ønsker en prat om digital annonsering.

Ta kontakt med Tina@alfgundersen.no om du ønsker en prat om organisk synlighet.

Vi har gjort vårt nyhetsbrev GDPR-compliant! Meld deg på eller juster dine preferanser her.

Relevant lesing