Det er mye å tenke på når et nytt prosjekt skal markedsføres og selges. Måten du presenterer prosjektet på har stor betydning for salget.

– Resultatet blir best når vi involveres tidlig i prosessen og kan skape en god helhet i prosjektet – fra navn, visuell identitet, 3D-illustrasjoner, nettside, prospekt og digital kommunikasjon, sier Mette Mæhle som er konsulent og daglig leder i AlfGundersen. Byrået har spesialisert seg på nyboligprosjekter og har jobbet med identitet, merkebygging og markedsføring for en rekke prosjekter som blant annet Horisont (Profier), Kronstadparken bolig (OBOS Ulveseth), Stabburveien (Backer bolig), Sandsliåsen (OBOS), Paradisalléen (Kruse Smith), Bukkeleitet (ByBo), og senest Breivik Brygge (Vestbo) og AKS Steinsviken (Veidekke Eiendom).

Er domenet ledig?

Digital synlighet er blitt alfa og omega her som ellers, og ved valg av navn er det avgjørende at det aktuelle domenet er ledig.

– Prosjektet trenger en egen nettside der vi kan friste, informere og få interessenter til å melde seg på interessentlisten. Listen må ha et oppsett som gjør den til et godt salgsverktøy for megler. På nettsiden registrerer vi også besøkende slik at vi har mulighet til å nå dem gjennom senere Facebook-annonsering, forteller Mæhle og minner om viktigheten av å ha personvernerklæring på siden.

Dialog med interessenter og naboer

I tillegg bør det etableres en Facebookside der vi kan kommunisere med potensielle kjøpere og interessenter. I utbyggingsprosjekter er det ofte naboer som blir berørt, og det er viktig å ha en vennlig og åpen dialog selv om enkelte kan komme med kritiske spørsmål. Dette er en viktig del av kommunikasjonen og Mæhle erfarer at åpenhet varer lengst.

– Det er vanlig at naboer frykter konsekvenser av utbyggingen. Men som regel ligger det rekkefølgebestemmelser i prosjektet som gavner beboerne i området. Mange utbyggere er også opptatt av å «gi noe tilbake», og bekoster fine fellesarealer som også kommer naboer til gode. Dette er ting vi fremhever i kommunikasjonen. Ellers bestreber vi oss på å besvare alle kommentarer på en saklig og god måte – alltid i tett dialog med utbygger, sier Mæhle og minner om at naboer til prosjektet ofte kan være en svært aktuell kjøpergruppe.

Verktøykasse til megler

Mæhle understreker viktigheten av at megler er involvert i utforming av prosjektets kommunikasjon.

– Vår rolle blir på mange måter å levere verktøykassen til megler. Derfor er vi veldig lydhør når det gjelder meglers synspunkter og behov. Vi vil jo ikke komme i en situasjon der megler ikke klarer å selge fordi materiellet ikke fungerer, sier Mæhle.

Et av de første spørsmålene vi stiller er: hvem er prosjektet myntet på? Er det unge, trendy førstegangsetablerere eller kapitalsterke 50-åringer? Er det mennesker som allerede bor i området? Foreldre som kjøper til sine barn? Her har megler ofte synspunkter som har betydning for hvordan vi bygger identiteten og kommuniserer, sier Mæhle.

Bilder som selger

Gode 3D-illustrasjoner har en stor betydning for hvordan prosjektet blir mottatt. Byrået benytter leverandører i inn- og utland og erfarer at det er stort spenn mellom de beste og de dårligste.

– Det er dumt å bruke penger på dårlige 3D-illustrasjoner, påpeker Mæhle og legger til at hun har sett det meste – fra det gyseligste til det mest sofistikerte. Hun mener du generelt får svært mye for pengene når det gjelder slike bilder, og enkelte tilbyr også VR-løsning.

– Vi utarbeider ikke 3D-illustrasjoner selv, men henter fra de flinkeste i inn- og utland, sier Mæhle. Hun har god oversikt og erfaring med en rekke 3D-illustratører og har som regel tett dialog når det gjelder bildene. Har vi rette stemningen i bildet? Selger det? Stemmer innredningen med målgruppen? Er det korrekt mht utsikt og sol?

– Det er veldig viktig at vi ikke jukser med kvaliteter, utsikt og solforhold, påpeker Mæhle. Bildene skal gi en naturtro opplevelse og samtidig friste.  Og de skal gjøre en svært viktig jobb: nemlig å gi folk lyst til å bo her!

Selve salgsprosessen varierer fra prosjekt til prosjekt, men i fasen frem til salgsstart handler det om å bygge opp interessentliste ved å få flest mulig til å melde sin interesse for prosjektet.

– Jo flere vi får på interessentlisten, dess flere kan vi drive effektiv 1:1 kommunikasjon med, sier Mæhle. Vår jobb er å holde interessen oppe hele veien. Derfor slipper vi ofte nyhetene i puljer og benytter både elektroniske nyhetsbrev, Facebook, annonsering og kampanjer i sosiale medier.

Hver side teller

Å kjøpe bolig er en stor og viktig beslutning, og potensielle kjøpere ønsker mest mulig informasjon før de bestemmer seg. Da er det viktig at alle tiltak bidrar til en positiv opplevelse: hver side i prospektet, hver illustrasjon, annonsene, salgskontoret, nettsiden, boligvelgeren. Alt kommuniserer og alt skal bidra til å flytte kjøperen et steg nærmere kjøpsbeslutning.

– Hvert prosjekt er unikt og vi er minst like spent før salgsstart som megler og utbygger. Ett av prosjektene vi jobbet med i august i år solgte hele 40 % på salgsstart. Da stod jubelen i taket hos oss, konstaterer Mæhle.

Denne saken var først publisert i 2018 utgaven av magasinet for Vi Bygger Bergen 

Ta kontakt med mette@alfgundersen.no om du ønsker en prat om markedsføring av boligprosjekt.

Relevant lesing

Leave a Reply