Det er 15. gang at SRF inviterer til sitt årlige symposium, og arrangementet har blitt et fast rituale for dem som ønsker å holde seg oppdatert innen markedsføringsfaget. Alle foredragsholderne gjorde en strålende jobb, og vi sitter igjen med inspirasjon og ny kunnskap.


Vi liker at mange snakket om viktigheten av god kommunikasjon. Nettsider, sosiale medier og annonser er viktige, men uten et godt budskap får du ingen effekt. Her følger noen utvalgte gode og inspirerende eksempler fra årets symposium:

Det er lett å spå fremtiden

… så lenge lenge du spår at du tar feil. John Jacobsen fra Supertanker tar for seg hvordan merkevaren din skal se ut om fem år. Ikke en enkel oppgave, spesielt med tanke på at det kommer til å skje mye uforutsett. Han drar frem at merkevarer må være kreative for å lykkes, noe som krever at du tvinger deg ut av komfortsonen. For alt vi vet er rammene for hva som er safe helt annerledes i fremtiden, så hvorfor holde seg innenfor rammene i dag? Jacobsen poengterer at produktet ditt kommuniserer mer med kundene dine enn hva reklamen gjør.

Kommunikasjon kan ikke automatiseres (enda)

Chatbots var et høyaktuelt tema for et par år siden. Tenk om innkommende henvendelser kunne blitt besvart av en robot som genererte skreddersydde meldinger! Tidsbesparende og billig, men kanskje ikke helt noe som fungerer i praksis (enda).

Espen Tjøstheim i EIK får frem noen gode eksempler på hvordan kunstig intelligens passer til å håndtere kommunikasjonen (bestilling av mat og tjenester for eksempel), men innrømmer at den menneskelige touchen fortsatt er viktig.

Vær nyttig og attraktiv

Maximilian Wensbo fra Hubspot får frem viktigheten av å kommunisere på en måte som gjør deg nyttig for kunden. Ofte har kunden bestemt seg før de tar direkte kontakt, så hva kan du gjøre for å nå dem tidligere? Vær nyttig og attraktiv; gi dem verdi. Innholdsmarkedsføring er ikke nytt, men skammelig lite brukt i norsk markedsføring. Unngå å pushe  din egen merkevare på andre, gjør deg heller attraktiv gjennom god kommunikasjon.

Snask skaper verdi gjennom å ha det gøy

Siste foredragsholderne var Fredrik Ös og Erik Kockum fra det noe utradisjonelle byrået Snask. Her er interessant kommunikasjon i førersetet, og det er umulig å ikke la seg inspirere. Er merkevaren din alt for kul? Da må du være ukul, for det er også kult. Du kan ikke bygge en spennende merkevare uten å selv være spennende, så det gjelder å kommunisere på en måte som skiller deg fra resten av konkurransen. Din største fiende er kjedsomheten, så gjør noe gøy for å ta livet av den!

Bli med utenfor komfortsonen

Vi i AlfGundersen hjelper deg gjerne med å skille deg ut. De beste resultatene kommer alltid når vi utfordrer hverandre. Er du klar for å ta steget?

Relevant lesing

Join the discussion One Comment

  • Godt oppsumert. Det handler om omfavne teknologien der den er nå, gjøre det beste ut av det – er nok av kule ting som kan gjøres rundt merkevarer med chatbots allerede i dag, man trenger ikke 100lag med masse kunstig intelligens. Så kan det komme når det kommer 🙂

Leave a Reply