I kveld blir vi kjent med Apples nyeste utgave av iPhone, ti år etter at den første ble lansert.

I den anledning retter vi fokus mot smarttelefonens historie, og hvordan den totalforandret våre medievaner.

La oss se tilbake til 2007

Litt over halvparten av befolkningen benytter seg av internett, Windows XP holder på å bli byttet ut med nye lovende Windows Vista, og den nye 3G-dekningen lover lynrask fart med mulighet for å gjøre mer enn bare å sjekke mail på farten. Mobiltelefonen har blitt en selvfølge, og 95 prosent av den norske befolkningen oppgir å ha sin egen.

Formene er mange, fra vanlige ”mursteiner”, til flip-telefoner med skjerm foran og bak. Det er mye å velge mellom fra favorittene LG, Sony Ericsson, Motorola, Samsung og Nokia, og de fleste koster mellom to og tre tusen kroner.I California gjør Apple seg klar for lansering av sin første telefon. Utvikling av telefonen har tatt over 2 år, og mer enn 1000 ansatte har tatt del i prosjektet. Rykter og spekulasjoner blir satt på prøve den niende januar når Steve Jobs endelig løfter sløret.

«This is only the beginning»

Slik lyder et av slagordene for for den nylanserte telefonen, og det er vanskelig å si seg uenig. I et marked fullt av dristige design og gimmicker blir konkurrentene tvunget til å lage sine egne firkantede ”iPhone killers”. Den nylanserte telefonen, tilgjengelig først i juni, har få unike funksjoner å vise til, men introduserer noe helt nytt i smartmobil-verden; finesse. Tykk konstruksjon, pekepinner, joy-stick og numeriske tastatur virker plutselig tregt og klønete. Det er ikke lenger nok å tilby alt av funksjoner, nå skal det også være enkelt i bruk. Smarttelefonen blir plutselig trendy, og alle nye telefoner forventes å være smarte.Revolusjonerende, men ikke feilfri.

Det er lett å se tilbake på iPhonen og tenke at Apple gjorde alt bedre enn konkurransen, men sannheten er en helt annen. Alt iPhone gjorde føltes gjerne bedre enn konkurrentene, men telefonen manglet mange funksjoner som vi i dag ser på som essensielle. Et godt kamera med videofunksjon, selfie-kamera, musikk over blåtann, GPS, apper fra tredjeparter og 3G er ting vi forventer i dag, men som iPhonen ikke kunne tilby. Du kunne ikke en gang velge bakgrunnsbilde. Dette er mangler vi ikke tenker på når vi husker tilbake til den første iPhonen, spesielt med tanke på at telefonen ikke kunne kjøpes her til lands. Vi opplevde den revolusjonerende telefonen fra avstand, noe som gjør at vi aldri bet oss merke i de åpenbare manglene telefonen hadde.

Veien mot en ny standard

Apple er kjent for at sine nysatsninger trenger noen revideringer for virkelig å klaffe. I 2008 lanserte Apple oppfølgeren, nå med 3G i navnet for å rette opp førsteinntrykket. Videre kom 3GS, der S står for ”Speed”, noe forgjengeren åpenbart kunne trenge mer av. Det var ikke før lanseringen av iPhone 4 at alt virkelig klaffet, nå med selfie-kamera, høyoppløst skjerm, og mulighet for fritt valg av bakgrunnsbilde(!). I løpet av denne tiden utviklet også nettlandskapet seg, nå med mobilversjoner av de største nettstedene. Flere og flere nettsider ble tilpasset mobilskjermformatet, med nettavisene i front. Innhold på nettet skulle ikke lenger bare oppleves på store dataskjermer, men være tilgjengelig på små skjermer i hendene til folket.

Fra iPhone 4 og videre har Apple gjort flere store endringer som har påvirket våre krav til innhold på nettet. Implementering av stemmeassistenten Siri gjorde tekstinnhold viktigere, forskjellige skjermformat har gjort responsive nettsider til en selvfølge, apper og mobilbetaling har blitt kriterier for suksess, og brukeropplevelser har blitt viktigere enn noen gang. Apple gjorde at vi forventet mer.

Innpakningen er viktigere enn innholdet

Selv med færre funksjoner enn flere av konkurrentene har Apples iPhone alltid vært i en klasse for seg selv når det kommer til presentasjon. ”Unboxing”-videoer, filmer av produkter som pakkes ut, var en trend som startet med den første iPhonen. Overdimensjonerte brune pappesker kunne ikke hamle opp med den lille elegante boksen som rommet iPhonen. Hvert lille element ble en del av totalinntrykket, noe vi tar med oss videre til det meste av produkter i dag. OK er ikke lenger bra nok for den moderne konsumer.

Et tiår med høyere forventninger

Det er mye vi vet om den nye iPhonen som lanseres i kveld, og det er nok mye vi ikke vet. På bakgrunn av alt iPhone har endret gjennom sine ti år, er en ting sikkert; vi forventer mye. Det ryktes også at telefonen får nok en forandring i skjermformat, noe som tvinger enda flere innholdsleverandører til å endre måten innhold skal vises på den lille skjermen i lommen. Konsekvensen blir igjen at mange ikke lenger lever opp til brukernes høye forventninger.

5 måter iPhone satt nye standarder

1. Nettsider – Funker det ikke på telefonen, så funker det ikke. Færre og færre datamaskiner selges mens smartmobilmarkedet fortsatt viser gode tall.

2. Video på farten – En video er ikke lenger noe vi forventer å bare finne i stuen, men heller en foretrukken form for å kommunisere et budskap. Fra direktemeldinger til annonser, video er best.

3. Godt design – Hvorfor hvile blikket på noe kjedelig når det finnes så mye spennende å velge mellom? Det er lenge siden et attraktivt alternativ tok seieren over et pent skue.

4. Søkeresultater – Det er lang vei fra toppen til bunnen av en resultatliste i søkemotoren, spesielt når alt innholdet skal vises på en mobilskjerm. Resultatet er at vi ikke lenger blar oss nedover i listen, men velger det første som passer. Det har aldri vært viktigere å være på toppen av et søk.

5. Brukervennlighet – Hvis det er slitsomt å benytte seg av noe, så velger vi heller et annet alternativ. Nettsider, apper og informasjon skal være presentert på en enkel og forståelig måte. Med så mange alternativer i håndflaten er det kort vei til å prøve ut en konkurrent som svarer bedre til forventningene om brukervennlighet.

Trenger du hjelp med å henge med i utviklingen på nett og mobil? Ta kontakt med oss i AlfGundersen for hjelp til å skille deg ut i markedet.

Relevant lesing

Leave a Reply