Kort fortalt er programmatisk annonsering en måte å levere digitale annonser ut til et ønsket publikum innenfor et oppgitt budsjett.

Til forskjell fra å kjøpe annonser på eksempelvis Google Ads (som også er programmatisk), innebærer programmatisk annonsering mulighet til kjøp hos flere mediehus og andre aktører med reklameplass.

Hvorfor velge programmatisk annonsering?

Så hvorfor skal du benytte deg av andre tjenester hvis Google Ads allerede er programmatiske? Den store forskjellen er hvilke børser du kan legge inn bud hos. Gjennom programmatiske kjøpsplattformer kan du plassere annonsene dine på eksempelvis DN, VG og Dagbladet, uten å måtte forplikte deg til å bruke et avtalt budsjett. Hvorfor bruke 10 000 på lokalavisen og krysse fingrene, når du heller kan la 10 000 fordeles fritt mellom alle avisene som leses av målgruppen?

Du kan forresten også enkelt A/B-teste annonser på tvers av kanaler. Les mer om A/B-testing her.

Programmatisk gir deg større treffsikkerhet

En stor fordel med programmatiske kjøp er at du kan være pinlig nøyaktig på hvem du ønsker å nå. Ikke alle som leser DN er beslutningstakere eller innenfor den ønskede målgruppen, og det er ikke sikkert at målgruppen leser avisen så ofte som du tror. Med programmatisk kan du for eksempel velge å bare annonsere mot personer som har høyere inntekt, eller som jobber innenfor spesifikke bransjer. Videre vises annonsene på de avisene og nettsidene målgruppen faktisk besøker. Programmatisk annonsering er en viktig del av Performance marketing, som du kan lese mer om her.

Delta Projects som programmatisk partner

I AlfGundersen benytter vi Delta Projects sin programmatiske kjøpsplattform. Gjennom den får vi tilgang til eksklusive registre for målretting – eksempelvis Bisnode (som blant annet analyserer kjøpsmønstre, trender og offentlig info fra over 2000 kilder), Proff.no (som tilbyr B2B-data som regnskap, bransjer og roller) og Finn.no. Dette er unike datagrunnlag som gjør at vi kan strekke oss enda lengre enn å målrette mot kvinne, 25 år, Bergen. Resultatet er at vi treffer mer eksakt målgruppen som er interessert i det du tilbyr.

Hva koster programmatisk annonsering?

I motsetning til nettavisenes pakkepriser så koster programmatisk annonsering ikke mer enn det du ønsker å bruke. Hvis du ønsker å bruke 100 kroner dagen, så bruker du bare det. Og du kan avslutte tjenesten når som helst.

Ønsker du å komme i gang med programmatisk?

Ta kontakt med oss for å komme i gang! Vi hjelper deg, uforpliktende, å finne riktig strategi for å nå dine mål.

Relevant lesing