Du har nok hørt om Performance marketing før, men hva er det egentlig? Selv etter timevis med konferanser og foredrag er det fortsatt uklart for mange, men det trenger ikke være så vanskelig. I dette innlegget skal vi presentere det viktigste med Performance marketing, og du vil nok fort forstå hvorfor resultatbasert markedsføring er en vanlig oversettelse av begrepet.

Resultatene styrer aktivitetene

Du har kanskje fremmet et innlegg på Facebook før, eller kanskje du har kjøpt synlighet i en nettavis? I etterkant får du ofte en oppsummering av rekkevidde, klikk på annonsen, og pris per klikk. En av fordelene med moderne digital markedsføring er at resultatene kommer i sanntid, altså får du innsikt i hvordan tiltakene presterer mens de fortsatt er aktive.

Denne innsikten kan brukes til å endre annonsene dine, og det er her essensen av Performance marketing kommer til syne. Annonser med gode resultater kan gis ytterligere budsjett, og annonser som presterer under forventing kan stoppes eller forbedres. Resultatet blir at suksessfulle annonser får nådd sitt fulle potensiale, samtidig som at det ikke brukes mye penger på de annonsene som ikke skaper nok verdi.

Hver aktivitet kan skreddersys for å nå dine mål

Ikke alle produkter og tjenester har samme målgruppe, og ikke alle kampanjer har samme mål. Likevel velger mange å sende ut samme budskap til alle og enhver. Gjennom Performance marketing kan man enkelt velge et avgrenset publikum basert på for eksempel alder, kjønn, interesser, bosted, sivilstatus og mye mer. Ut i fra disse variablene kan man lage annonser som er skreddersydd deres behov og situasjon, noe som sikrer en større interesse for annonsen.

Det er også ikke slik at alle annonser har samme mål, og det blir derfor feil å måle suksess på de samme resultatene. Av og til ønsker man merkevarekjennskap, andre ganger ønsker man påmeldte til et arrangement. Ikke fall i fellen for å måle suksess gjennom likes og visninger, med mindre det er det faktiske målet.

Resultatbasert markedsføring betyr at man måler og retter seg etter det som skaper resultatene du ønsker, til lavest mulig pris per måloppnåelse. Her snakker vi om kostnadseffektive konverteringer.

Test og velg vinnerne

Ofte sitter man og velger ut ord og bilder i forkant av en annonse. Noe blir med videre, annet blir valgt bort. Men hva om magefølelsen din er feil?

Noe av det viktigste med Performance marketing er å finne de annonsene som presterer best, og da må man jo kunne ha noe å velge mellom. Er du usikker på om du skal spille på følelser eller fornuft? Skal bilde inkludere produktet eller målgruppen? Hvilke personlighetstrekk har den tiltenkte målgruppen? Skal du bruke enkle setninger eller lengre tekster med tunge faguttrykk? Sannheten er at det vet du ikke før du tester det. Dette kalles ofte for A/B- testing eller splitt-testing.

Lag flere variasjoner av samme annonsen, og rett deg etter resultatene. Du vil bli overasket over hvor ofte magefølelsen er feil!

Performance marketing oppsummert

Performance marketing er en arbeidsmetode innen digital markedsføring der resultatene bestemmer videre tiltak. Arbeidsmetoden oversettes til resultatbasert markedsføring på norsk, og metoden blir mer og mer brukt i det norske markedet.

Performance marketing kampanjer består av flere variasjoner av de samme budskapene, fordelt på spesifikke målgrupper med varierende interesser og demografi. I utgangspunktet starter alle annonsene med det samme budsjettet, men budsjettet justeres i forhold til hvordan annonsene presterer. Resultatet blir at de beste annonsene får mer levetid, samtidig som at de mindre gode blir optimalisert eller fjernet i sin helhet. Til slutt sitter du igjen med at budsjettet har blitt brukt best mulig i forhold til den ønskede måloppnåelsen.

Er du klar for å begynne med Performance marketing?

Hver gang en annonse skal vises i en kanal, så blir den vurdert opp mot andre annonser fra andre leverandører. Om konkurrentene dine benytter seg av Performance marketing er sjansen stor for at du taper din ønskede annonseplass til en av deres annonser. Alternativet er at du må betale mer for synligheten enn konkurrentene, noe som fører til lavere rekkevidde og dårlig måloppnåelse.

Ønsker du å vite mer om Performance marketing? Ta kontakt med Kristoffer Bondehagen

Relevant lesing

Join the discussion One Comment

Leave a Reply