Historieforteller, informator, spesialist, rollemodell – du kan selv ta regien over hva du ønsker å kommunisere. Historiene du forteller, fremhever merkevaren din. I virksomheten din finnes det uendelig mange historier som er interessante for akkurat ditt publikum. Ved å skape attraktivt medieinnhold bygger du langsiktige relasjoner til både eksisterende og potensielle kunder.

Definisjonen

Joe Pulizzi, grunnleggeren av Content Marketing Institute, var en av de første som tydelig definerte begrepet “Content Marketing”. På få år har begrepet gått fra å være et buzz-ord til å bli en naturlig del av markedsmiksen. Oversatt blir definisjonen:

“Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.”

Innta ekspertrollen

Innholdsmarkedsføring fungerer svært bra for å lede trafikk fra søkemotorer som Google til nettsiden din.

Eksempel: Søk på ”Oppskrift pizzabunn” kan lede til Søtt+Salt-blogginnlegget ”Slik lager du ekte italiensk pizzadeig”. Søtt+Salt får dermed økt troverdighet gjennom sin ekspertise innen matlaging, samtidig som det er lett å klikke seg videre til andre oppskrifter og nyheter på Søtt+Salts nettside.

Søtt+Salt skaper engasjement og utmerker seg som en ekspert som ikke bare forteller deg hvordan du lager pizzadeig, men som også vet hvordan du med enkle grep tilsetter ekstra ingredienser og lager en perfekt pizza. Kanskje blir pizzaen så god at du oppsøker Søtt+Salt neste gang du ser etter en oppskrift, og kanskje du til og med melder deg på matkurset deres?

Eksempler på innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring kommer i mange former. Det viktigste er at det gir verdi for mottakeren, samtidig som at det har et strategisk formål for avsenderen. Her er noen eksempler:

-Artikler i redaksjonelt format
-Blogger
-Podcaster
-Videoer
-Infografikker

Blogg og artikler i redaksjonelt format er de typiske tiltakene for bedrifter, ofte fordi det er format som bedriften føler seg komfortabel med. Vi anbefaler å eksperimentere med forskjellige format for å finne det som passer deg best.

Hva får du igjen for det?

-Du tar eierskap til virksomhetens kommunikasjon; selvprodusert innhold gir troverdighet og tyngde
-Du bygger langsiktige relasjoner til kundene dine og du når kjernepublikummet ditt direkte
-Du stimulerer “lik og del”-kulturen. Innholdet deles og får økt troverdighet.
-Du kan enkelt måle resultater, og innhold som gir gode resultater kan brukes til betalt spredning for enda bedre resultater. Metoden er velprøvd og kostnadseffektiv.
-Du kan gjenbruke innholdet på flere plattformer. Innholdet kan bidra til å styrke andre markedsaktiviteter

Hvordan kommer du i gang?

Sett deg ned og tenk over hva du vil fortelle. Engasjer kollegaene dine og kjør en god gammeldags brainstorming. Det første du må tenke på er hvilke saker målgruppen din ønsker å lese om. Hva synes kundene dine er relevante, interessante og engasjerende historier? Hovedmålet ditt må være å skape innhold som er opplysende, rørende eller engasjerende. De skal ha et tydelig budskap og gi merverdi for leseren.

Du kan også kontakte oss for hjelp til blant annet oppstart, innholdsproduksjon og distribusjon.

Lykke til!

Relevant lesing

Hannah

Author Hannah

More posts by Hannah

Leave a Reply