Visste du at det er mulig å ta eierskap til bedriften din på Google? Ved å verifisere din bedrift vil du bli et mer aktuelt søkeresultat for Google og ta bedre kontroll over egen merkevare. Vi gir deg en enkel innføring i Google My Business.

Bedriftsoppføring i Googles univers

De fleste av oss har benyttet Google Maps for å finne frem til et nytt sted. Kanskje du skal i et møte, eller kanskje du fikk anbefalt en restaurant som du ikke helt klarer å plassere? De uheldige av oss har nok også opplevd å stå utenfor den gamle adressen og klø seg i hodet, på grunn av manglende oppdateringer i karttjenesten.

I 2014 begynte Google å rulle ut My Business, på norsk Min Bedrift, et verktøy for å registrere og administrere bedrifters synlighet på nett. Mellom søk og kart har Google et klart behov for å tilby nøyaktig informasjon om bedrifter, så hvorfor ikke kvalitetssikre oppdatert informasjon ved å la bedriftene styre dette selv?

Belønnes med synlighet

Ved å ta i bruk Min Bedrift blir du belønnet med bedre synlighet, i tillegg til at du i større grad kan styre hvordan du blir presentert. Fortell Google hvor du holder til og når du er åpen, og Google vil belønne deg med å bli et mer relevant søk for dem som er i nærheten i løpet av din oppgitte åpningstid.

Du kan også definere hvilken bransje din bedrift tilhører, og definere tjenesteområdene dine i stikkord. Resultatet er at du dukker opp på søk relatert til hva du tilbyr, ikke bare merkenavnet ditt. Det beste er at det ikke er mulig å betale for topplasseringer, her er det de dyktigste og mest relevante som ender på topp.

Vær relevant

Den nyeste funksjonen i Google My Business er at du også kan legge til innlegg, nesten slik vi kjenner det fra Facebook og andre sosiale medier. Innleggene utløper automatisk etter 7 dager, og du unngår dermed at brukere blir eksponert for utdatert informasjon.

Eksempel på bedrift oppført i Google My Business
Slik kan du bli presentert i søkeresultatet om alt er på plass. Legg merke til at du fyller hele skjermen.

Ta kontroll over egen merkevare

Har du ikke verifisert din bedrift i My Business? Da har du ingen kontroll over hvilken informasjon Google presenterer når noen søker. Feil adresse og åpningstider er en gjenganger, og uheldige bilder kan også forekomme. Informasjonen som presenterer din bedrift er generert av brukere, og det er ofte de misfornøyde kundene som har størst behov for å uttrykke seg.

Trenger du hjelp til å komme i gang? Vi hjelper deg gjerne med oppsett, optimalisering og vedlikehold. Ta kontakt her.

Når vi først snakker om Google søk; les gjerne om hvordan du kan søke smartere her.

Leave a Reply