Du har helt sikkert hørt snakk om annonsering i Google, kanskje du til og med har testet det ut. Mens mange kjenner til tradisjonell søkeannonsering, er det lett å glemme at det finnes mange andre muligheter for annonsering i Google. Vi gir deg her en liten innføring i en av disse, nemlig displayannonser, også kjent som bannere.

Googles displaynettverk består (i følge Google selv) av mer enn 2 millioner nettsider, og når ut til i overkant av 90% av alle internettbrukere verden over. Sidene som inngår i nettverket spenner fra blogger, via nettaviser og magasiner, til Youtube og Gmail. Blant norske nettsider i displaynettverket kan vi nevne TV2.no, Nettavisen.no, Dagbladet.no, Seher.no etc.

Både store, godt besøkte nettsider og mindre nisjesider er representert i displaynettverket. Reklameplassene kjøpes etter en auksjonsmodell, der det meste går automatisk – du må bare velge riktige innstillinger når du setter opp kampanjen. For eksempel kan du selv velge hvor mye et klikk til nettsiden er verdt, og hvor mye du ønsker å sette som maksbudsjett per døgn.

Fordelen med displayannonser er at du får mulighet til å vise frem produktet du selger, og bannerne egner seg dermed spesielt godt når du har lekre produktbilder som kan brukes for å tiltrekke potensielle kunder til å besøke nettsiden din.

Du kan velge flere kriterier for hvor og når annonsene dine skal vises, for eksempel basert på brukerens interesser eller spesifikke plasseringer. Bannerne fungerer bra som profilering av bedriften din eller produktene du selger, da du får vist deg frem for et publikum som viser interesse for lignende kategorier, produkter eller tjenester. I tillegg kan du kjøre egne remarketingkampanjer rettet mot mennesker som allerede har besøkt nettsiden din. På denne måten blir målgruppen påminnet deg når de surfer på nettet – selv når de besøker sider om helt andre produkttyper og tjenester.

Du kan for eksempel målrette annonsene dine mot menn som er 25-34 år gamle, lokalisert i Bergen, som er interessert i sport og surfer på youtube.com:

Eksempler på bruk av displayannonser i Googles nettverk:

på YouTube
på Dagbladet.no
på internasjonale nettsider

Leave a Reply