Formålet med A/B-testing, eller Split-testing som det ofte kalles, er å finne de mest effektive tiltakene ved å la publikum selv velge ut det budskapet som treffer best. Det er mange suksesshistorier, men hvordan går man frem, og er det verdt den ekstra tiden det tar?

Hvordan A/B- teste effektivt

I utgangspunktet handler A/B testing om å prøve to eller flere variasjoner av samme budskap. De vanligste testene i markedsføringssammenheng handler om annonser og landingssider, men det meste kan testes. Innledende tester kan typisk generere store forskjeller i respons, mens videre tester gjøres for å optimalisere. Målet er å finne den budskapsvarianten som skaper mest effekt.

Nysgjerrighet er det beste utgangspunktet for effektiv A/B- testing. Her gjelder det å tenke at du skal finne frem til det beste alternativet, og ikke bevise at magefølelsen din var rett.

Google utførte sin første A/B – test i 2000. Formålet var å finne det optimale antallet søkeresultater som vises per side. I 2011, 11 år etter Googles første A/B – test, gjennomførte de mer enn 7000 forskjellige tester!

Hvilken effekt har A/B – testing?

Store budskapsendringer gir åpenbart de største endringene i respons. Innledningsvis har man ofte to til tre varianter med store variasjoner, og hvilken appell som fungerer best kommer tydelig frem. Videre arbeid går da mot å finne de små endringene som skaper enda bedre resultater. Om budskapet når ut til mange vil det ha mye for seg å optimalisere videre, mens det ofte bare er nødvendig med de innledende testene for mindre publikum.

En A/B-testing kan gi besparelser på mellom 20 til 50 prosent i kostnader på en Facebook-annonse, men det finnes unntak i begge retninger. Spesielt landingssider med måloppnåelser som salg og innmeldinger vil komme godt ut av testing da mange avslutter kundereiser rett før det faktiske kjøpet. På både kort og lang sikt vil man spare penger på testing, så vi anbefaler det for bedrifter og kampanjer i alle størrelser.

Hvordan gjennomføre en A/B – test

Hvordan en test settes opp avhenger av hva som skal testes. I eksempelet med Facebook-annonser vil det lages flere annonser med samme mål. Annonsene vil ofte ha samme målgruppe, men bilde og tekst vil være forskjellig.

En typisk fremgangsmåte for tekst er å ta utgangspunkt i appellformene for å finne ut om det er riktig å spille på følelser eller fornuft. Når det kommer til bilder er det ofte lurt å finne ut om bilder av produktet eller målgruppen er mest interessant. Videre kan du la resultatene styre hvordan budsjettet skal brukes. Les mer om dette i innlegget ”Hva er Performance marketing”.

A/B-testing av landingssider kan gjøres på forskjellige måter. Sidene kan testes av enkeltpersoner i kontrollerte miljø før endringene blir gjort offentlig, eller du kan lage to tilgjengelige variasjoner av samme siden og sjekke resultatene i for eksempel Google Analytics. For å drive nok personer inn på siden er det anbefalt å annonsere, for eksempel gjennom søkemotor eller sosiale medier.

Interessert i å prøve A/B – testing?

Vi i AlfGundersen kan hjelpe deg å komme i gang selv, eller gjøre alt arbeidet for deg. Kontakt Kristoffer for å høre om hvordan vi kan hjelpe deg.

Relevant lesing

Join the discussion One Comment

Leave a Reply