Til tross for den digitale utviklingen, henger den gode gamle årsrapporten fortsatt igjen. Trykte rapporter er fortsatt aktuelt for mange – men du taper synlighet ved å ikke gjøre rapporten digital.

”Men PFD’en ligger jo på nett?”

Digital synlighet blir stadig viktigere. Papirbaserte årsrapporter gir ingen viral spredning, og PDF-formatet er lite egnet for små skjermer. PDF på nett gir dessuten sjeldent gode plasseringer i Google og er nærmest usynlig i søkemotorens øyne. Google klarer nemlig ikke alltid å åpne PDF-en og sjekke hva som finnes der. Skal du ha innholdet lett tilgjengelig for søkemotoren, må du gjøre innholdet til en del av nettsiden din. Resultatet? Du er allerede på vei mot en tidsriktig årsrapport som er tilgjengelig på alle flater.

Informasjon her og nå

På nett blir vi stadig mer kresne på innhold og presentasjon. Vi forventer god brukeropplevelse fra første øyeblikk. Klikkbare innholdsfortegnelser, søk-funksjon, enkel navigasjon og en tilpasset opplevelse av innholdet er avgjørende om du ønsker å nå frem. Vi forventer også å finne informasjonen her og nå – særlig på mobil.

Lese årsrapport på mobil? Særlig.

Tall fra kunder viser at stadig flere sjekker årsrapporter fra en mobil enhet, og tallene vokser. Nesten 1 av 5 besøk kommer fra en mobil enhet. Nye brukere ser ofte årsrapporten for første gang på mobil, men sjekker nærmere på PC. Her handler det altså om å gi et godt førsteinntrykk.

5 gode grunner til hvorfor din neste årsrapport burde være digital

1. Økt lesbarhet og tilgjengelighet på flere flater
Årsrapporten blir tilgjengelig og lesbar på alle enheter, samtidig som at de besøkende ikke må forlate nettsiden for å lese videre i PDF-vinduet.

2. Bedre innhold
Med interaktive grafer, film, motion graphics og andre effekter gir du liv til stoffet. Her kan du gjøre det tørreste materiale til spennende lesning! Build-ups og annen animert grafikk kan gi interessant tilleggsinformasjon i en ellers tørr tallpresentasjon. En spennende video kan vise viktige begivenheter, produkter i bruk, tilvirkningsprosesser, eller fornøyde kunder.

3. Endring frem til siste sekund
Det er ikke bare børsnoterte selskaper som kjenner stresset før innsendelsesfrist. Ofte kommer det revideringer like opp mot deadline. Skal rapporten trykkes, må det regnes ekstra tid. Etterpå er det for sent å endre noe. Er rapporten digital, kan du gjøre endringer i både tall, tekst og grafer frem til siste sekund! Det betyr ikke minst at du kan ta påskeferien tilbake, og erstatte årsrapport-korrekturer med påskekrim.

4. Spare tid og penger
En nettbasert løsning med autogenererte grafer og fremstillinger kan i mange tilfeller spares inn allerede første år. Det koster penger både å trykke og distribuere tunge rapporter. Kanskje kan du klare deg med et lite antall trykte eksemplarer for de som spesifikt ønsker det?

5. Miljø
Digital løsninger sparer papir, som er et viktig signal i seg selv. Vi har alle et ansvar for å redusere papirforbruket. Er du virkelig opptatt av miljø, holder det ikke lenger å vise til Svanemerke. Vi har erfaring med produksjon av digitale årsrapporter og vet fra våre kunder at det er store besparelser i og etter en slik produksjon.

Se vårt arbeid med digitale årsrapporter for GC Rieber: https://alfgundersen.no/casestudies/digitale-arsrapporter-gcrieber/

Ønsker du mer info om digitale årsrapporter kan du ta kontakt med oss i AlfGundersen

Se vårt arbeid med digitale årsrapporter for GC Rieber: https://alfgundersen.no/casestudies/digitale-arsrapporter-gcrieber/

Relevant lesing

Join the discussion 2 Comments