Til tross for økende digitalisering på de fleste fronter, er det ikke alt som henger med i utviklingen. Den gode gamle årsrapporten henger fortsatt igjen i 2002 hos mange. Det betyr ikke at trykte rapporter nødvendigvis er passé. Trykk er fortsatt aktuelt for mange – men du taper synlighet ved å ikke gjøre rapporten digital.

”Men PFD’en ligger jo på nett?”

Det er viktig å være synlig og tilgjengelig i all kommunikasjon. Papirbaserte årsrapporter gir ingen viral spredning, og den trofaste PDF-malen er alt annet enn designet for en skjerm som passer i håndflaten. PDF på nett gir sjeldent gode plasseringer i Google, den er nærmest usynlig i søkemotorens øyne. Google klarer nemlig ikke alltid å PDF-en og sjekke hva som finnes der. Ofte vet den vet bare at det ligger en PDF på lur, samt hva den heter. Skal du ha innholdet lett tilgjengelig for søkemotoren, må du gjøre innholdet til en del av nettsiden din. Resultatet? Du er allerede på vei mot en tidsriktig årsrapport som er tilgjengelig på alle flater.

Informasjon her og nå

På nett blir vi stadig mer bortskjemte. Ikke bare er vi kresne på innhold og presentasjon, vi forventer god brukeropplevelse fra første øyeblikk. Klikkbare innholdsfortegnelser, søk-funksjon, enkel navigasjon og en tilpasset opplevelse av innholdet er avgjørende om du ønsker å nå frem. Vi forventer også å finne informasjonen her og nå – også fra mobil.

Lese årsrapport på mobil? Særlig.

Tall fra kunder viser at flere og flere sjekker årsrapporter fra en mobil enhet, og tallene vokser. Nesten 1 av 5 besøk kommer fra en mobil enhet. Nye brukere ser ofte årsrapporten for første gang på mobil, men sjekker nærmere på PC. Her handler det altså om å gi et godt førsteinntrykk.

5 gode grunner til hvorfor din neste årsrapport burde være digital

1. Økt lesbarhet og tilgjengelighet på flere flaterÅrsrapporten blir tilgjengelig og lesbar på alle enheter, samtidig som at de besøkende ikke blir kastet ut av nettsiden for å lese videre i PDF-vinduet.

2. Bedre innholdMed interaktive grafer, film, motion graphics og andre effekter gir du liv til stoffet. Her kan du gjøre det tørreste materiale til spennende lesning!

3. Endring frem til siste sekundDet er ikke bare børsnoterte selskaper som kjenner stresset før innsendelsesfrist. Ofte kommer det revideringer like opp mot deadline. Skal rapporten trykkes, må det regnes ekstra tid. Etterpå er det for sent å endre noe. Er rapporten digital, kan du gjøre endringer i både tall, tekst og grafer frem til siste sekund!

4. Spare tid og pengerEn nettbasert løsning med autogenererte grafer og fremstillinger kan i mange tilfeller spares inn allerede første år. Det koster penger både å trykke og distribuere tunge rapporter. Kanskje kan du klare deg med et lite antall trykte eksemplarer for de som spesifikt ønsker det?

5. MiljøDigital løsninger sparer papir, som er et viktig signal i seg selv. Vi har alle et ansvar for å redusere papirforbruket. Er du virkelig opptatt av miljø, holder det ikke lenger å vise til Svanemerke. Vi har erfaring med produksjon av digitale årsrapporter og vet fra våre kunder at det er store besparelser i og etter en slik produksjon. Ønsker du mer info om digitale årsrapporter kan du ta kontakt med oss i AlfGundersen

Se vårt arbeid med digitale årsrapporter for GC Rieber: https://alfgundersen.no/casestudies/digitale-arsrapporter-gcrieber/

Relevant lesing

Join the discussion 2 Comments

Leave a Reply