Ny visuell identitet til internasjonal låtskrivercamp i Bergen

Kunde: Bergen Songs

Vi laget ny visuell identitet for den internasjonale låtskrivercampen Bergen Songs, som Musikkontoret Brak arrangerer i Bergen.

Arbeid: Design

Ved å blande kjønnsnøytrale designelementer med lokale og globale uttrykk, har vi gitt Bergen Songs en innovativ og inkluderende visuell identitet.

Bilde av Berg Songs oppdaterte grafiske profil, eksemplifisert via fargerike innlegg på sosiale medier.
Bergen Songs illustrasjon som viser visuell identitet og gruppebilde fra låtskrivercamp 2024

Bergen Songs er en prestisjefylt internasjonal låtskrivercamp som Musikkontoret Brak arrangerer i Bergen. Den første campen gikk av stabelen i 2021, men de så at de trengte en sterkere identitet og et mer moderne og tilgjengelig visuelt uttrykk.

Bergen Songs samler talentfulle låtskrivere fra hele verden i Bergen for å samarbeide, skape og dele musikk. Den nye identiteten måtte derfor fungere på tvers av språklige og kulturelle skiller.

Utfordring: En inkluderende identitet

Campen fremmer i tillegg inkludering med en kjønnsnøytral tilnærming og prioriterer bærekraft. Alt dette gjorde at den nye identiteten måtte være allment tilgjengelig og innbydende, uavhengig av alder, kjønn eller kulturell bakgrunn.

Disse kjerneprinsippene lå til grunn da vi utformet Bergen Songs nye visuelle identitet.

Bergen Songs illustrasjon som viser visuell identitet gjennom tape og stickers
Bergen Songs illustrasjon som viser visuell identitet og innovative plakater

Løsning: Innovative plakater og nøytrale elementer

Tilgjengelighet er et nøkkelbegrep, med tydelig, lettlest typografi og fargevalg med høy kontrast for å sikre god lesbarhet for alle.

Designelementene, som figurer og farger, er kjønnsnøytrale, for å skape et inkluderende miljø for deltakere av ulik bakgrunn. En blanding av lokale og globale designmotiver fremhever kulturell inkludering og det rike spekteret av bakgrunner som er representert på campen.

Siden bærekraft er et viktig prinsipp for Bergen Songs, er det også integrert i den visuelle identiteten. Både ved å optimalisere de digitale ressursene, og ved å ha en gjenbrukbar løsning for plakater og skilt.

Plakatenes front er fast og kan gjenbrukes, mens bakplaten består av et avtagbart ark. Slik kan de oppdatere detaljer som dato og sted uten å måtte bytte ut alle skiltene og plakatene. Dette reduserer ikke bare avfallsmengden, men sørger også for at plakatene forblir relevante og oppdaterte med minimal miljøpåvirkning.

Bergen Songs illustrasjon som viser visuell identitet i sosiale medier
Bergen Songs illustrasjon som viser visuell identitet og flaske

Relevante prosjekter